Förbifarten förenar Stockholm, splittrar oppositionenDet mest resurssnåla sättet att bo på är i stora
städer, till exempel har Stockholms kommun lägst utsläpp av
växthusgaser per person av alla kommuner i Sverige. Fram till år 2030
väntas Stockholms kommun växa med motsvarande ett Malmö i
invånarantal och kranskommunerna med lika mycket. Det är en mycket
positiv utveckling i riktning mot ett långsiktigt hållbart
samhälle, men den händer inte av sig själv.
För att klara av behoven hos denna befolkning är det absolut nödvändigt med en kraftigt utbyggd spårtrafik. En sådan utbyggnad är redan påbörjad i och med byggstarten för Citybanan i januari, den största satsningen på spårtrafik sedan tunnelbanan byggdes. Det är också absolut nödvändigt med en ytterligare genomfart för vägtrafik. Om inget görs på den punkten kommer vägtrafiken att korkas igen allt mer och drabbas av totalinfarkt inom ett par decennier. Att stoppa Förbifarten och sätta strypsnara på Stockholms utveckling leder inte till bättre hushållning. Resultatet blir tvärtom att hundratusentals människor kommer att hindras att flytta hit och i stället kommer att göra av med mer resurser någon annanstans. Det nollalternativ som Vänsterpartiet och Miljöpartiet förespråkar existerar inte. Idag sa alltså regeringen som väntat ja till bygget av Förbifart Stockholm. Det är ett mycket välkommet besked. Allt är i och med det inte klappat och klart, men vi är en bra bit närmare målet. Oppositionen är splittrad i frågan. På Brännpunkt idag påpekar Oppositionslandstingsrådet, (s), Lars Dahlberg hur motståndet mot Förbifarten är kontraproduktivt för miljön. Jag har fullt förtroende för Lars Dahlbergs personliga vilja att bygga Förbifart Stockholm. Men tyvärr är det inte han som bestämmer på den sidan blockgränsen. Socialdemokraterna hoppade i december 2007 av överenskommelsen om mer än 100 miljarder i satsningar på spår och vägar i Storstockholm. Miljöpartiet hade då hotat med att inte stödja en (s)-regering som säger ja till Förbifarten. Den som vill se Förbifarten byggd bör 2010 rösta på ett alliansparti i kommun, landsting och riksdag. Vad en röst på (s) betyder i denna fråga vet ingen. Per Ankersjö gillar beskedet och ogillar Miljöpartiets politik, Erik Laakso likaså. Även Ulla Hamilton har svårt att begripa sig på vilken verklighetsuppfattning vänstersidan egentligen har. Johan Ehrenberg tror däremot på folklig resning mot Reinfeldt(!) i denna fråga. Att frågan är intressant för många är ingen överdrift. Läs även andra bloggares åsikter om politik, trafik, miljö, miljöpolitik, förbifart stockholm, förbifarten, stockholm, alliansen, miljöpartiet, vänsterpartiet, socialdemokraterna, val2010, lars dahlberg |
Snabblänkar
Kalender
Om bloggen
![]() Jag är politiskt aktiv som ordförande i Brommamoderaterna , ledamot i Bromma stadsdelsnämnd och ersättare i Stockholms stadsbyggnadsnämnd. Åsikterna på bloggen är mina och återspeglar inte nödvändigtvis föreningens, stadsdelsnämndens eller stadsbyggnadsnämndens, i alla fall inte ännu. Jag kandiderar som liberal representant till Stockholms stadsfullmäktige och Riksdagen 2010. Stöd mig genom att gå med i min grupp på facebook. Om du vill stödja min kampanj kan du också donera nedan via PayPal (Visa, MC, AmEx): "perifer" ETC
"extremliberal" ETC
"man" kd:s kvinnoförbunds ordförande
"inflytelserik borgerlig politiker" DN
"nyttig idiot" Marcus Svensson, Smålandsposten
Urval av mina artiklar i media
Länkar till denna blogg
Senaste kommentarer
Mina andra websidor
Kontakt m m
Avdelningar
Arkiv
XML/RSS Feed
Andra bloggar
Någon slags höger:
Bloggen Bent
Någon slags debattör:
Någon slags vänster:
Statistik
Totalt antal inlägg i denna blogg:
Totalt antal inlägg i denna avdelning: Publicerad: feb 01, 2010 01:07 PM |