No size fits all, www.hagwall.nu

Förbifarten förenar Stockholm, splittrar oppositionen


Det mest resurssnåla sättet att bo på är i stora städer, till exempel har Stockholms kommun lägst utsläpp av växthusgaser per person av alla kommuner i Sverige. Fram till år 2030 väntas Stockholms kommun växa med motsvarande ett Malmö i invånarantal och kranskommunerna med lika mycket. Det är en mycket positiv utveckling i riktning mot ett långsiktigt hållbart samhälle, men den händer inte av sig själv.

För att klara av behoven hos denna befolkning är det absolut nödvändigt med en kraftigt utbyggd spårtrafik. En sådan utbyggnad är redan påbörjad i och med byggstarten för Citybanan i januari, den största satsningen på spårtrafik sedan tunnelbanan byggdes. Det är också absolut nödvändigt med en ytterligare genomfart för vägtrafik. Om inget görs på den punkten kommer vägtrafiken att korkas igen allt mer och drabbas av totalinfarkt inom ett par decennier.

Att stoppa Förbifarten och sätta strypsnara på Stockholms utveckling leder inte till bättre hushållning. Resultatet blir tvärtom att hundratusentals människor kommer att hindras att flytta hit och i stället kommer att göra av med mer resurser någon annanstans. Det nollalternativ som Vänsterpartiet och Miljöpartiet förespråkar existerar inte.

Idag sa alltså regeringen som väntat ja till bygget av Förbifart Stockholm. Det är ett mycket välkommet besked. Allt är i och med det inte klappat och klart, men vi är en bra bit närmare målet.

Oppositionen är splittrad i frågan. På Brännpunkt idag påpekar Oppositionslandstingsrådet, (s), Lars Dahlberg hur motståndet mot Förbifarten är kontraproduktivt för miljön. Jag har fullt förtroende för Lars Dahlbergs personliga vilja att bygga Förbifart Stockholm. Men tyvärr är det inte han som bestämmer på den sidan blockgränsen. Socialdemokraterna hoppade i december 2007 av överenskommelsen om mer än 100 miljarder i satsningar på spår och vägar i Storstockholm. Miljöpartiet hade då hotat med att inte stödja en (s)-regering som säger ja till Förbifarten. Den som vill se Förbifarten byggd bör 2010 rösta på ett alliansparti i kommun, landsting och riksdag. Vad en röst på (s) betyder i denna fråga vet ingen.

Per Ankersjö gillar beskedet och ogillar Miljöpartiets politik, Erik Laakso likaså. Även Ulla Hamilton har svårt att begripa sig på vilken verklighetsuppfattning vänstersidan egentligen har. Johan Ehrenberg tror däremot på folklig resning mot Reinfeldt(!) i denna fråga. Att frågan är intressant för många är ingen överdrift.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Postad: to - september 3, 2009 kl 10:40 PM
   Direktlänk      


© Per Hagwall 2005-2010 | Powered by iBlog | Weblog Commenting and Trackback by HaloScan