No size fits all, www.hagwall.nu

På rätt spår: Barkarby - Norrmalmstorg - Sergels torg


Idag var familjen på IKEA i Barkarby, vi tänkte att det borde vara lugnt en söndag före lön. Det var fel. Parkeringen var fullsmockad och det var kö till lekhörnan. När vi stod i kön kom Jenny från lokala moderatstyrelsen förbi, hon drog samma slutsats som vi. Jobbskatteavdraget fungerar. En stor grupp i samhället har för första gången på årtionden inte för mycket månad kvar i slutet på pengarna.

Annat som tuffar på åt rätt håll är den kraftiga utbyggnaden av spårbunden kollektivtrafik i staden och länet. Sedan vi i Alliansen tog över 2006 har vi beslutat om Citybanan, tvärspårväg Alvik-Solna, dubbelspår på Roslagsbanan och dubbelspår på Nynäsbanan. Nu påbörjar vi också arbetet med att knyta samman västra och östra innerstaden med yteffektiv spårtransport. Eftersom trafiktopparna på de olika delarna av linjen ligger på helt olika tider så kan man dessutom utnyttja spårvagnsflottan maximalt under hela veckan och hela dygnet.

Fast alla gillar det inte. I går presterade Handelskammaren och Socialdemokraterna en DN Debatt-artikel full av hål som en schweizerost, signerad Jens Spendrup (ordf. Stockholms handelskammare), Peter Egardt (vd handelskammaren), Lars Dahlberg (oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna) samt Jan Valeskog (vice ordf för Socialdemokraterna i trafiknämnden). Det är inte en så ohelig allians man skulle kunna tro. Såväl Handelskammaren som Socialdemokraterna har en lång historia av att motsätta sig spårvägar, de var emot Djurgårdslinjen då den startades (Enda anledningen till att öppnandet av linjen gick att driva igenom var att den marknadsfördes som ett museiprojekt och inte som den kollektivtrafik den var). Även stora delar av mitt parti var då emot spårvagn men det har svängt nu. Socialdemokraterna står dock kvar i 70-talet då bil, buss och tunnelbana var de enda alternativ som gällde.

I artikeln visar författarna att den svenska matematikundervisningen kanske inte var bättre förr. De raljerar om att förlängningen av Djurgårdslinjen från Norrmalmstorg till Sergels torg är ett lyxprojekt som kostar en miljon kronor metern. De "glömmer" att det är en del av en sammanbindning mellan västra och östra innerstaden. De "glömmer" att de 228 miljoner projektet kostar också innefattar en kraftig upprustning av sträckan Nybroplan-Norrmalmstorg och Skansen–Waldemarsudde, en renovering av spårvagnshallen vid Allmänna gränd, ny trafikledning och strömförsörjning och ett införskaffande av sex nya spårvagnar. De "glömmer" också att gatufundamenten vid Sergelfontänen håller på att förfalla och måste renoveras oavsett om man bygger spårväg eller ej.

"Den borgerliga majoritetens stora satsning på kollektivtrafiken under mandatperioden blir att förlänga museispårvägen från Norrmalmstorg till Gallerian." skriver de och visar vad de anser om allt som inte utspelar sig framför deras näsor på Sveavägen och vid Kungsträdgården. Citybanan går ju under mark och Spårvägen Alvik-Solna går ju utanför tullarna så de räknas väl inte, inte heller dubbelspår på Roslagsbanan och Nynäsbanan.

Under socialdemokraternas styre byggdes inte en meter nytt spår.
Vad är då deras framtidsplaner för kollektivtrafiken, jo att ta bort vart tredje tunnelbanetåg mellan Odenplan och Hässelby för att i stället försörja en ny tunnelbanestation vid Norra Station...

Per Wirtén på Dagens Arena lyckas vaska fram lite gammaldags ohederligt klasshat: "För minst 150 miljoner kronor ska spåren dras ända fram till NK:s glasdörrar. Helgturister, unga damer med Chihuahua i handväskan och advokater med fyra rum på Grevgatan går före alla andra."
Anders Gardebring på Yimby gör en lång och grundlig sågning av debattartikeln, missa inte kommentarstråden.

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Postad: sö - oktober 18, 2009 kl 11:11 PM
   Direktlänk      


© Per Hagwall 2005-2010 | Powered by iBlog | Weblog Commenting and Trackback by HaloScan